Assa!! Och dissa!!

Vilken bra dag! Mia Törnblom var toppen som vanligt. Med mig därifrån fick jag det här med att assa och dissa. Orkar inte gå in på detaljer vad det handlar om, det får ni läsa er till i hennes många fantastiska böcker. Men assa ska man göra direkt efter man gjort något bra, att associera det med något positivt. Tex som när Anja Pärson gör ett bra åk i slalom då kastar hon sig på marken och gör "sälen". Det är hennes sätt att associera det bra loppet med något positivt så att hjärnan kommer ihåg den upplevelsen istället för en dålig.

När man råkar ut för ett misstag, som vi alla gör med jämna mellanrum, så ska vi dissa ta distans från den upplevelsen som kommer upp då, och tänka: "Tja, det där behöver jag kanske inte göra om igen" och sen gå vidare. När vi misslyckas och gör fel ska vi alltså inte associera det med något. Tex om Anja gör ett dåligt åk då gör hon inte "sälen" utan går bara vidare. Ja kanske lite svårt att förstå, men om du inte hänger med, LYSSNA PÅ MIA TÖRNBLOM! Nästa gång ska jag dra dit mamma så att hon får lyssna, hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0