Sugen på lite duva?

Igår var jag inne och kolla lite på en "kaloritabell" på internet. Fråga mig inte varför, lite knäppt sådär, men jag började undra hur mycket det är i ett äpple tillexempel. Kan få i mig rätt så många ibland på en dag, hehe ;) Iallafall, i den där "kaloritabellen" stötte jag på något, ehm weird:

Duva, bara kött 139
Duva, kött med skinn 285


DUVA?!!? Hallå skrivfel! (hoppas jag) De måste ju ha menat druva. Inte äter man en Duva till huvudrätt i Sverige heller! Eller..? Jag menar hur goda kan duvorna nere på stortorget vara. Full med avgaser och gamla tuggummin i magen. Näe usch ;) Fast sen vart jag väldigt osäker (det kanske pågår en jakt på stortorgetsduvor utan att jag lagt märkte till det) när jag fick upp detta:

Duva, helstekt med stekt svamp

Recept på Duva finner du längst ner på denna sida

Duva, Skogsduva, Ringduva, en fest i smak. Servera gärna med stekt svamp (Trattkantareller eller vanlig Kantarell). Helst ska det vara unga duvor, de äldre kan vara något sega. Sortera efter jakten, de äldre fungerar bra som soppor.

I Sverige häckar fyra olika arter av duva; tamduva, ringduva, skogsduva och turkduva. 

Hahaha "Turkduva" (Vem var det? Vem var det som fucking åt mig?) det kanske är dom som häckar på stortorget ;) näe men allvarligt! Nu känner jag mig sådär dum igen. Seriöst äter vi duvor i Sverige? :O
Finns en del läckra recept iallafall:

Fikon och äppelfylld duva i sherrysås.

Duva al chiockolato.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0