Kostråd!!

Nu är jag äckligt trött på att läsa alla hemska kostråd som vanliga dagstidningar!! Ger till sina lättpåverkade stackars läsare! Dom flesta råden dom ger till alla som vill gå ner i vikt och bli hälsosammare är faktiskt riktade till människor som är farligt överviktiga, snart börjar närma sig den äldre åldern och de som är rörelseförhindrade eller extremt oaktiv. Förut var Fett den stora boven. Nu helt plötsligt är den tillsammans med proteinet vår bästa vän i kampen mot de löjligt farliga kolhydraterna. Ungefär så går ju den populära GI metoden till som alla tidningar så gärna skriver om. Visserligen säger GI experterna att man självklart inte ska ta bort kolhydraterna ur kosten, bara minska dom och äta rätt sorts kolhydrater. Men när de ska förklara vilka kolhydrater som man får äta förvirrar dom många och tillslut kommer man fram till att det nog allt är bäst att skita i allt som heter kolhydrater. Det blir pannkaka av alltihopa och om fler människor slutar att äta kolhydrater kommer vi redan nästa år ha fördubblat mängden av psykiska sjukdomar såsom; depression, ätstörning, utbrändhet, sömnbrist med mera med mera. Kolhydrater är hjärnans favorit bränsle och utan dom kan vi inte koncentrera oss, vilket är högst viktigt för de som pluggar eller vill nå långt i livet, vi kan inte heller njuta av någonting tex. en bra film, vår favorit hobby eller fritidsaktivitet eftersom vår koncentration saknas, kolhydrater stimulerar även serotonin nivån i hjärnan som ser till att vi kan känna glädje och lycka. Utan kolhydrater förlorar vi helt enkelt orken och viljan till livet. Det jag skriver nu skriver jag från min egen erfarenhet, jag åt vääääldigt lite kolhydrater på ett år och åt då dessutom enbart de rätta, jag var väääldigt nära att ta livet av mig flera gånger. En sån jävla liten tråd balanserar man på när man exprementerar med kostråden tidningarna och teve mm. ger! Flera månader efter jag hade börjat med kolhydrater kunde jag för första gången på över ett år skratta igen, jag hade glömt hur det var!! Ett och ett halvt år efter jag hade börjat att försöka följa GI metoden kunde jag se en film och sen upptäcka Näe men jag föstod ju faktiskt vad den här filmen handlade om! Och jag nöjt faktiskt av att se den!!

För mig blev det väldigt extremt då jag utvecklade en hemskt jobbig ätstörning som jag nu insett kommer följa mig resten av livet. Men allt började med att jag upptäckte GI metoden, därför vill jag varna att ni ska vara försiktiga med den, om ni nu ens vill pröva den, då den faktiskt lätt leder till att hjärnan inte fungerar som den ska.

Sen hatar jag när jag läser INGEN MAT EFTER KLOCKAN 22.00!! Hur puckat som helst! Vadå har kroppen nån jävla inbyggd klocka som säger till alla organ Näe hörrni nu är klockan tio så nu måste vi sluta producera och göra av med energi. Ursäkta men slutar tarmarna att arbeta ett visst klockslag? Slutar hjärtat att pumpa blod när det är läggdags? Jobbar andningen och lungorna ett 8-16 arbete? Vi kanske blir helt hjärndöda och inte kan tänka när klockan blir tio? Självklart inte!! Allt i dig behöver ständigt energi för att fungera; matspjälkningen, blodcirkulationen, andningen, koncentrations förmågan, ALLT! Varenda organ i dig! Så om du tror att du inte behöver äta någonting för att du bara har legat i soffan hela dan är det Bullshit!! Folk som påstår att man inte får äta någonting efter klockan tio på kvällen har ingen kunskap om att man faktiskt behöver energi för att kunna somna och sova bra för att vakna upp utvilad nästa morgon! Här pratar jag även om egen erfarenhet då året jag hade min ätstörning oxå fylldes av ständiga sömnsvårigheter och sömnbrist, till och med idag när jag inte kan sova vet jag att jag kanske ätit för lite. För att kunna sova måste kroppen vara tillfredställd!

Sedan handlar det ju om att hålla blodsockret i schack och förbränningen. Om du nu inte äter något efter ett visst klockslag på kvällen kommer det bli ett enormt tomrum på energi tills du vaknar nästa morgon. När kroppen märker att den inte får i sig energi när den behöver det ställer den in sig på svält, sparlåga. Det vill säga att den sparar på all energi den får i sig och är rädd för att göra av med energi eftersom den är osäker på när den kommer få påfyllning. Det är därför det är så viktigt att ALLTID äta frukost, lunch, middag och jämna mellanmål. Visst man märker säkert att man går ned lite i vikt när man inte äter något på kvällen men sen när du råkar stoppa i dig lite för mycket än vad din kropp är vann vid oups hoppar du upp i vikt igen! Det är för att kroppen ser energi som pengar, har den mycket har den råd att slösa, har den lite sparar den girigt. Därför går du upp i vikt, för att din kropp inte har råd att slösa därför sparar den när den helt plötsligt får för mycket energi.

Om man vill ha en högförbränning och kontroll över blodsockret ska man äta så här:

Frukost, direkt när du vaknar (eller när du känner dig hungrig för de som har svårt att äta på morgonen)
ex) En tallrik Yoghurt och två mackor med pålägg och en frukt, en tallrik gröt och en macka med pålägg och sen en frukt. Huvudsaken med frukosten är att den är man blir ordentligt mätt då det är frukosten som startar förbränningen och sätter blodsocker nivån för dagen.

Lunch, ät så att du blir mätt och ät av allt,fett, protein och kolhydrater.

Middag, ät så att du blir mätt och ät av allt,fett, protein och kolhydrater.

Mellanmål emellan om det blir förstort tomrum, förbränningen och blodsockret mår bäst av att man äter ungefär var tredje timme.

Om du äter regelbundet, och mycket så att du blir mätt varje måltid, kommer du märka att du kommer hålla din normala och individuella form, de som är smått överviktiga kommer faktiskt att märka att dom kommer gå ned i vikt när dom äter mycket mat men regelbundet. Det är just för att vår förbränning blir hög, sen minskar suget efter sötsaker mm. Inte heller märks det lika tydligt om vi nu "råkar" få i oss den där gobiten vi älskar. För vår kropp är rik på energi så den har råd att slösa mycket, speciellt om det nåndag råkar ramla in lite för mycket i kistan!

Det är ungefär så här kostråden i tidningarna borde se ut! Det här har jag fått lärt mig av människor som är utblidade att hjälpa de som helt tappat kontrollen på hur man ska äta. Sen har jag även läst böcker, Kommer tyvärr inte på vad de heter nu,  som inte finns någonstans att köpa!! Men som finns att låna på biblioteket, som skriver hur det faktiskt ligger till när det gäller att äta rätt! Kom ihåg att alla kostråd du läser i tidningar eller böcker du köper är knep för andra att tjäna pengar på. Dom vill inte hjälpa dig! Bara utnyttja dig!

Kommentarer
Postat av: idii

Bra skrivet sabi :) Helt rätt har du också..

2009-01-06 @ 20:59:07
Postat av: sabi

tack idii! bara du som kommenterar min blogg just nu :)

2009-01-07 @ 01:44:08
URL: http://sabinalouise.blogg.se/
Postat av: K

Tack! Jag vet inte vad mer jag ska skriva, så ett enda pinabelt litet ord får räcka så länge.

(Jag önskar ingen det helvete som en ätstörning innebär, och jag talar då av egen erfarenhet).

2009-02-08 @ 11:59:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0