Glutenintolerant

Okej jag har varit rätt bekymmrad över att provsvaren från gastroskopin jag gjorde för en månad sen, ungefär, visade positivt på att jag inte tål gluten. Men mina snälla kompisar var snabba på att muntra upp mig med att påpeka att jag nu kanske slipper alla dessa besvär jag haft i ett par år nu. Visst det blir lite krångligare för mig att äta borta hos någon, eller äta ute på resturang om dem inte har något bra glutenfrittalternativ, och som det ser ut nu kommer mitt bröd och mina makaroner bli dubbelt så dyrt än normalt, MEN jag slipper tack och lov att ha ont i magen alla mysiga filmkvällar, tappa så mkt hår som jag gör nu och vara uppblåst och gasig i magen!

Många blandar lätt ihop glutenintolerans med laktosintolerans. Laktos är mjölksocker som finns i alla mjölkprodukter (personligen tycker jag laktos verkar vara mkt jobbigare att vara intolerant mot än gluten, då laktos finns i flera produkter som dessutom innehåller viktiga näringsämnen) Medan gluten är proteiner som finns i vete, råg och korn, alltså i de flesta bröd, mjöl, pastasorter, halvfabrikat m.m. Det gluten gör mot en som har Celiaki (celiaki = glutenintolernas) är att det skadar slemhinnan på tunntarmen. Det såkallade tarmluddet som skyddar och tar upp näringsämnen fräts bort typ. Glutenintolerans är en livslång sjukdom och det enda "botemedel" som finns är att hålla en stenhård glutenfridiet. Efter ett par månader utan gluten har tarmluddet reparerat sig men det räcker med en smula gluten för att förstöra allt igen.

Idag finns det faktiskt bra glutenfria alternativ i affären att köpa, men för dyra pengar dock. Mindre bra är att trots att 1 av 100 av sveriges befolkning är glutenintoleranta finns det många resturanger och matkedjor som idag inte kan erbjuda glutenfria rätter. Mcdonalds och Max har glutenfritt bröd vet jag, men statoil, som alla vet är ett mkt populärt ställe att stanna på för att köpa korv har inget att erbjuda oss som inte tål gluten. Samma sak är det med de flesta pizzerior har jag hört.

Det är synd, men eftersom sjukdomen? (om man nu kan klassa det som en sjukdom, för jag läste att det tydligen inte kan kallas en allergi iaf) blir allt mer vanligare idag kanske vi kommer gå mot en mer glutenfriare framtid.

Med allt detta vill jag säga till mina nära kära att från och med idag! Tisdagen den 10 februari äter jag inte en gnutta gluten nå mer! (eller försöker iaf, klart misstag kommer uppstå) Så bli inte ledsna när jag tackar nej till era goda kakor, bröd eller vissa maträtter m.m :)

Kommentarer
Postat av: Linda

totte han som bodde i bålsta e gluten allergiker^^ :P



fasst du måste känna dej lycklig för han har aldrig ätit en köpt pizza xD han blev gluten allergiker så tidigt den stackarn.

2009-02-16 @ 21:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0